Michael Jackson IR Official

Only Michael Jackson Official Page In IR , You Can Follow Us In Every Social Media As : Michael Jackson IR Official

Michael Jackson VS SONY

  • 16:10 1402/7/13
  • Maybe Michael
Michael Jackson VS SONY

 

سال ۲۰۰۹ و پس از مرگ جکسون ، جهان موسیقی در شوک عجیبی فرو رفت ، زیرا قرار بود تا جکسون چند مورد از آخرین های خودش را انجام دهد و پس از آن به نوعی بازنشسته شود . هرچند به گفته خودش او قرار بود تا همچنان مانند تمامی سال های فعالیتش ، به آهنگ سازی و تنظیم برای دیگر خواننده ها بپردازد ، اما مسلما خودش می توانست بهتر از همه از موسیقی اش استفاده‌ کند .

جکسون پس از قضایای دادگاه ۲۰۰۵ که در گذشته مفصلا بررسی شد ، راهی کشور های مختلفی مانند بحرین و امارات و ... شد ، اما آنجا هم جکسون با مشکلات بزرگی مواجه شد که بررسی هر کدام ، نیاز به توماری عریض و طویل دارد .
به هر حال جکسون در نهایت راهی ایرلند شد و در خفا و دور از رسانه ها ، به ساخت آخرین آلبوم اش پرداخت . اطلاعات اندک موجود به ما نشان می دهد که جکسون پس از  نزدیک به ۱۰ سال سکوت ، قرار بود تا آلبومی جدید و در خور طرفداران اش منتشر کند .

اما جکسون درست چند روز قبل از شروع آخرین تور اش در انگلستان ، توسط کانراد موری یعنی دکتر اش به قتل رسید و همه قضایا از همین موقع شروع شد ، اما بهتر است قبل از بررسی آن ، نگاهی به ۹ سال قبل داشته باشیم .



 

 

 


 

جکسون درحال برگزاری آخرین تور جهانی اش یعنی HIStory بود که تصمیم گرفت تا تورش را برای برگزاری چند کنسرت خیریه به نام MJJ & Friends متوقف کند . پس از برگزاری دومین کنسرت در مونیخ و سقوط کابین جکسون از ارتفاع حدود ۲۰ متری او دچار آسیب جدی در ستون فقراتش شد و تصمیم گرفت از سال ۱۹۹۹ اندکی خانه نشین شود و روی ۵۰ دموی آلبوم جدیدش کار کند . 

در همان زمان بود که جکسون تصمیم گرفت تا از سهم خود در سونی موزیک استفاده‌ کند و این لیبل را ترک کند . جکسون در سال ۱۹۹۱ و در جریان انتشار آلبوم «خطرناک» قرار دادی ۱۰ ساله با سونی امضا کرد . اما زمانی که جکسون پیش همان وکیل سال ۱۹۹۱ رفت ، متوجه شد این قرار داد ۱۰ ساله نبوده ، بلکه ۲۰ ساله بوده است !. و همچنان تمامی آلبوم های او در دست سونی هستند !.  همچنین این قرار داد دور از دید جکسون ، او را موظف می کرده تا ۴ آلبوم کالکشن از بهترین آهنگ هایش را برای سونی آماده کند ! جکسون همان زمان متوجه شد این وکیل تنها برای خودش کار نمی کرده و وکیل سونی هم بوده است !. جکسون در آن زمان متوجه شد کلاه بزرگی سرش رفته است ، به همین خاطر «کنسرت های قرن» را متوقف کرد . این کنسرت ها قرار بود تا در آخرین روز های سال ۱۹۹۹ و در اولین روز سال ۲۰۰۰ برگزار شوند و یک کمپین تبلیغاتی برای جکسون باشند . در عوض سونی هم هیچ تبلیغ جالب توجهی برای این آلبوم انجام نداد و این آلبوم در سکوت خبری منتشر شد . این آلبوم فقط ۵ میلیون نسخه فروخت که در مقابل آثار قبلی جکسون یک شکست ، و در مقابل آلبوم های دیگر سال ۲۰۰۰ یک موفقیت بود .

جکسون که برای جلوگیری از شکست آلبومش تا کنون سکوت کرده بود ، اکنون اعتراضات خودش علیه سونی را آغاز کرد و «تامی موتولا» رئیس لیبل سونی را به «نژاد پرستی» و «شیطان‌صفتی» و «مخالف سیاه پوستان» توصیف کرد . سونی قبل تر هم از آلبوم های «جورج مایکل» و «ماریا کری» حمایت های لازم رو نکرده بود و این سومین آلبوم قربانی سونی بود . هرچند که سونی ادعا کرد ۴۰ میلیون دلار را صرف ساخت این آلبوم کرده است ! و ۲۵ میلیون دلار صرف تبلیغات این آلبوم ! و به همین خاطر لقب پر هزینه ترین آلبوم تاریخ را به این آلبوم داد !. هم‌چنین سونی در دفاع از خودش افزود که جکسون بیش از هرکس دیگری از امکانات این لیبل برخوردار بوده و حق اعتراضی ندارد ...!



 

اما در حقیقت سونی ، مایکل را مجبور کرد تا باز هم به ساز آنها برقصد . سونی با حمایت های کم خود باعث شد تا این آلبوم ۱۶ ترکی ، فقط ۳ سینگل داشته باشد ، و جکسون را مجبور کرد تا برای ترک "Butterflies" یک موزیک ویدیو بسازد ! در حالی که خود جکسون راضی نبود !. از طرفی سونی درخواست جکسون برای ساخت یک ویدیو برای ترک "Unbreakable" را رد کرد ! این یعنی هیچ چیز به خواسته جکسون نبود ، و در عوض جکسون در ویدیو ترک "Cry" شرکت نکرد و سونی با خواسته خودش آن را ساخت !. حتی سونی در کاور آلبوم هم دست برد و یک تبسم به صورت جکسون اضافه کرد ، چیزی که در ابتدا وجود نداشت !. 

اما در رابطه با امکانات در اختیار جکسون باید گفت که او صاحب پنجاه درصد از شرکت EMI سونی بوده است و امکاناتی که سونی به عنوان لطف در حق جکسون از آنها یاد کرد ، درواقع سهم خود جکسون بوده اند !. یکی از نکات دیگری که جکسون را بسیار ناراحت کرد ، انتشار دمو های او در اینترنت بود !. سونی اکنون به لیک های متعدد اش معروف است ، اما در آن زمان این موضوع برای جکسون عذاب آور بوده است . اما از جایی که لیبل سونی برترین ورق های این صنعت را در دست دارد ، اکثر منتقدان طرف سونی هستند ، برای همین بسیاری از منتقدان جکسون را برای این آلبوم کوبیدند ! این در حالی بود که این آلبوم ، بهترین آلبوم دهه ۲۰۰۰ به انتخاب کاربران بیلبورد بود !. همچنین این حرکت تحریم وار سونی باعث شد تا این آلبوم تقریبا هیچ جایزه ای نگیرد و حتی نامزد هم نشد !...

این کشمکش ها باعث درگیری های بیشتری شد و جکسون نتوانست هیچ توری برای این آلبومش برگزار کند . هم‌چنین حملات ۱۱ سپتامبر هم دلیل محکم تری برای لغو این تور بود . بنابراین جکسون تصمیم گرفت تا زمانی که زیر قرار داد با این شرکت است ، آلبوم یا آهنگ جدیدی منتشر نکند . او ۴ آلبوم «کالکشن نهایی» ، «کالکشن پادشاه پاپ» و «شماره یک ها» و «ویژه ها» را در قالب ۴ آلبوم کالکشن بدهی اش به سونی منتشر کرد ...

(سونی ادعا می کند برای یک جلسه تبلیغ در تصویر بالا ۲۵ میلیون دلار خرج کرده است!)


 

 از همین زمان جکسون وارد یک بحران در موسیقی خود شد و پس از آن ، بعد از اتمام دادگاه های کودک آزاری و طبرئه شدن در آنها ، او به کشور های حوضه خلیج فارس وارد شد و وارد یک بیزنس کاری بزرگ شد . جکسون در پی این کارش مجبور شد تا مزرعه نورلند را معامله کند و چندین شکایت بزرگ از طرف امیر های عربی دریافت کرد که هرکدام جریانی مفصل دارند ... پس از مجبور شد تا از چند شرکت بزرگ وام بگیرد تا بدهی هایش به شرکت های نزدیکش محدود شوند ...

زمانی که جکسون از دنیا رفت ، «جان برانکا» وکیل اخراجی مایکل جکسون قد علم کرد و توانست با خریدن اعضای خانواده جکسون ، حمایت آنها را نیز جلب کند و رئیس بنیاد مایکل جکسون شود. مشخصا بلافاصله بعد از فوت جکسون ، بنیاد او با شرکت سونی بزرگترین قرار داد تاریخ صنعت موسیقی را امضا کرد و چند ماه پس از فوت جکسون آلبوم ویدیویی "This Is It" و یک مستند از آن منتشر شد تا رابطه جکسون با سونی دوباره شکل بگیرد .
اما این لیبل نوید یک آلبوم جدید را داد ... "Michael" نامی بود که این آلبوم جدید داشت . پس از ۱۰ سال سونی داشت یک آلبوم جدید ۱۰ ترکی از جکسون را منتشر می کرد . سونی گفت که در این آلبوم ، آخرین آهنگ های جکسون قرار دارند ... یعنی دقیقا آخرین آلبوم جکسون !.

همکاری هایی مثل «تدی رایلی» ، «لنی کراویتز» ، « فیفتی سنت» و ... نوید یک آلبوم عالی را برای طرفداران می دادند ... اما از همان زمان ، مشخصا «لنی کراویتز» دیدگاه خوبی به این آلبوم نداشت ...

اما همان منتقدان سینه چاک لیبل سونی که جکسون را کوبیدند ، از این آلبوم بسیار حمایت کردند و آن را «عالی» خطاب کردند ... این مسئله کمی عجیب بود ...

 

این مسائل عجیب با انتشار اولین سینگل این ترک به نام «Breaking News» تکمیل شد ! صدای درون ترک ، شبیه صدای جکسون نبود ... البته هرکسی می توانست حدس بزند که این اتفاق به این دلیل بود که از آخرین ترک جکسون ، چیزی حدود ۱۰ سال می گذشت ...
اما زمانی که ترک های بیشتری منتشر شد و آلبوم تکمیل شد ، سه ترک «Monster» و «Breaking News» و «Keep Your Heads Up» به معنای واقعی از ترک های دیگر فاصله داشتند !.
از همین زمان شایعات فیک بودن این ترک های بین طرفداران شروع شد ، اما کسی باور نمی کرد کسی تا این اندازه صدایی شبیه به جکسون داشته باشد . و حقیقتا صدای این ترک ها بسیار شبیه جکسون هستند ، تنها لحن آنها کمی دارای مشکل است ... حتی نقل قول هایی از اعضای خانواده جکسون به بیرون درز می کرد که اعتراف می کردند این ترک ها واقعی نیستند ، اما همگی تکذیب شدند . حتی تدی رایلی هم در توییتی نوشت :«فقط خدا و مایکل جکسون می دانند (این ترک ها حقیقی هستند یا خیر ...»

در بین ترک های فیک ، تنها ترک "Monster" یک فیت دو نفره بود ، بنابراین همه چیز به اظهار نظر «فیفتی سنت» بستگی داشت .
علی رغم اینکه جکسون و فیفتی سنت در یک دموی دیگر هم با هم همکاری داشته اند ، اما فیفتی سنت ادعا کرد که بخش رپ ترک «Monster» را جدای از مایکل ضبط کرده و او را ملاقات نکرده است !. در واقع او هم اظهار نظر راجب واقعی بودن ترک را از سر خود باز کرد . اما نکته جالب توحه این بود که تدی رایلی ، بروس سوئیدن و بسیاری از همکار های قدیمی جکسون ، تایید کردند که وکال ها متعلق به جکسون هستند ! ... یا واقعا تایید کردند ... یا مانند قضیه حمایت خانواده جکسون از برانکا خریده شده بودند ؟...

زمانی که چند سال قبل ، یک صفحه در یک حراجی خصوصی ، با چند ترک فیک مثل "Let Me Let Go" و "All I Need" و ... و چند ترک پیش تر منتشر شده به عنوان آخرین آلبوم مایکل منتشر شد ، کسی فکر نمی کرد آن ترک های فیک ، راهشان را به آلبوم رسمی باز کنند !...

حتی زمانی که لباس های جکسون در حراجی جولین در ۲۰۱۱ به فروس رفتند ، ادعا هایی مطرح شد که برخی لباس ها تازه دوخته شده بودند و اصل نبودند !... باز هم عناوین فیک ، یک سال بعد از آلبوم ... 
این رسوایی غیر علنی در بین طرفداران مطرح بود و به نوعی بنیاد جکسون و سونی تحریم شده بودند ... و این تحریم روی آلبوم "Bad 25" بی تاثیر نبود ...
همه طرفداران منتظر بودند تا اول شخص دیگری این آلبوم را بخرد ، اصل بودن ترک های آن را بررسی کند ، تا آنها آلبوم را بخرند ... به همین خاطر فروش خوبی را تجربه نکرد ...

انتشار آلبوم تماما اصل بد ۲۵ باعث شد تا اندکی آبروی رفته سونی بازگردد ، لازم به ذکر است که کم کاری های فراوانی در همان آلبوم وجود داشت ، اما همین نکته که ترک فیکی نداشته ، جای شکرش باقی است !.

سال بعد از انتشار آلبوم ۲۵امین سالگرد "Bad" ، زمزمه های جدیدی از انتشار آلبوم جدیدی به گوش می رسید . باز هم نگرانی های ترک های اصل یا فیک بین طرفداران بود ... اما باز هم مانند رسم همیشگی سونی ، اسنیپت های زیادی از ترک های این آلبوم منتشر شد که خوشبختانه هیچکدام فیک نبودند .
اما زمانی که سایت های معتبر لیک آهنگ ، چند آهنگ از این آلبوم را به اصطلاح لیک کردند ، طرفداران با دو ترک فیک جدید و رسمی مواجه شدند !.
ترک "She Was Lovin Me" ، یکی از ترک های به جا مانده دوران "Invincible" بود که اسنیپت منتشر شده از آن واقعی به نظر می رسید ، اما این ترک لو رفته جزو همان ترک های فیک بود . ترک فیک دوم هم "All I Need" بود ...
 

اما این رسوایی داشت دردسری جدید برای سونی ایجاد می کرد ، بنابراین زمانی که آلبوم "Xscape" در سال ۲۰۱۴ منتشر شد ، خبری از دو ترک فیک لو رفته نبود ! اما طرفداران زمانی که آلبوم را شنیدند ، متوجه شدند ترک "She Was Lovin Me" اورجینال که صدای مایکل در آن بود ، با اسم "Chicago" در این آلبوم وجود دارد !. این یعنی دو ترک به اسم "She Was Lovin Me" وجود دارد ، یکی اصل ، و دیگری فیک !...

این آخرین باری بود که سونی ترک فیک از جکسون منتشر کرد ، اما بالاخره نزدیک به چندین سال بعد از انتشار آلبوم "Michael" ، یک تحلیل کننده موسیقی پیگیر ، این سه ترک را بررسی کرد و پس از تحقیق های فراوان متوجه شد که واقعا این ترک ها فیک هستند و یا حداقل صدای درون آنها متعلق به مایکل جکسون نیست !. این در صورتی بود که سونی ادعا کرد که تحلیل گر های خودشان گفته اند که ترک ها واقعی هستند !... حتی جمعی از طرفداران جکسون از سونی شکایت رسمی کردند !...

پس از این رسوایی ، هم سونی و هم بنیاد بین‌المللی مایکل جکسون ، این خبر را تایید کردند و این سه ترک توسط همه ایستگاه های رادیویی تحریم شدند ... همچنین یک نسخه ادیشن جدید از این آلبوم ، در سال ۲۰۲۰ ، بدون این سه ترک و فقط با ۷ ترک منتشر شد !.
در انتها جان برانکا و بنیاد جکسون ، به طور کلی ۵۰٪ سهم جکسون از شرکت EMI را فروختند تا سود سالانه ۳۰۰ میلیون دلاری این شرکت را از بنیاد قطع کنند !. این حرکت به اسم ذخیره سرمایه برای فرزندان جکسون بود و این سهم فروخته شد تا از این پس پول نقد هم به دارایی های جکسون اصافه شود و بدهی های او به طور کامل صاف شوند . شاید با چند سال فروش دیگر آثار جکسون ، این بدهی ها برطرف می شد ، گرچه هیچ عجله ای برای پرداخت آنها نبود ، زیرا تمام بدهی ها در اختیار شرکت های نزدیک بنیاد جکسون بودند اما بنیاد این سهم مهم را از چنگ جکسون در آورد .

اما این سه ترک متعلق به چه کسی بودند ؟

«جیسون مالاچی» کسی بود که بعد از انتشار آلبوم در توییتر اعتراف کرد که این ترک ها متعلق به او هستند !. اما دقایقی بعد آن را پاک کرد و قسم خورد حتی یک نت را در این آلبوم نخوانده است و اکانت فیسبوک او هک شده است !. اما بعدا وکلای او گفتند یک نفر اکانت او را جعل کرده بود ! در هر صورت این ادعا توسط خود مالاچی انجام شد و مشخص شد که حقیقت داشته است ...

این ترک ها به «ترک های کاسیو» معروف هستند ، این ترک های فیک تعداد زیادی دارند و قضیه اشاره آنها به فرانک کاسیو این است که به طور کاملا اتفاقی ، تمامی ترک های خوانده شده توسط جیسون مالاچی ، توسط فرانک کاسیو نوشته شده اند !... کاسیو یکی از افراد نزدیک به جکسون در سال های آخر عمرش بود ...

. اما نکته قابل توجه این است که این سه ترک کاملا حذف نشده اند و به ده ها ترک دیگر جیسون مالاچی پیوسته اند و در پلی لیست آنها قرار گرفته اند !. حتی این اتفاقات باعث شد تا این خواننده تقلیدگر اسم و رسمی به دست بیاورد و اکنون به طور رسمی فعالیت کند !. نکته جالب این است که اولین ترک فیک یعنی "Mamacita" در سال ۲۰۰۷ و زمانی که جکسون زنده بود خوانده شد !. از آن زمان برخی از طرفداران پر و پا قرص جکسون ، این شخص را می شناختند ...

بدون هیچگونه شکایت از سونی ، یا شکایت به خاطر استفاده نادرست از نام مایکل جکسون !. به طور حتم این ترک ها پول زیادی برای سونی و بنیاد جکسون داشته اند که آنها از مالاچی شکایت نکرده اند. ترک های کاسیو دائما در اینترنت بین مردم دست به دست می شوند و این اتفاق باعث شده تا طرفداران تازه کار نتوانند ترک های فیک را تشخیص دهند . همین موضوع باعث ترس طرفداران از ترک های فیک جدید شده بود و همچنان هست .

اما با تشکر ویژه از تکنولوژی باید گفت که تاکنون تنها یک نفر می توانست صدای مایکل را تقلید کند . اما اکنون هر کسی می تواند در زیر زمین خانه اش با کمک هوش مصنوعی یک مایکل جکسون باشد !. شاید اگر روزی سونی تصمیم بگیرد با جدید ترین فناوری ها ، ترک جدیدی به اسم مایکل جکسون تولید کند ، کسی قادر به تشخیص آنها نباشد ...